Detektor logo Light

Porodice nestalih u ratu i učenici u BIH tri decenije bez prava na istinu

Trideset godina od kraja rata, porodice u Bosni i Hercegovini još tragaju za više od 7.000 nestalih iako je to jedan od najvažnijih procesa poslijeratne tranzicijske pravde. Dok sa osjećajem usamljenosti traže svoje nestale članove, porodice žele da mlađe generacije o tome šta im se desilo uče na osnovu sudski utvrđenih činjenica. Ali vlasti u BiH se i dalje ne mogu dogovoriti o radu komisija koje bi utvrdile zajedničku istinu o proteklom ratu.

Piše: Lamija Grebo

Kraj je augusta 2024. godine kada, na Međunarodni dan nestalih osoba, Aljonka Dželetović ispred Državnog parlamenta poručuje kako je krajnje vrijeme da svi nestali budu pronađeni i dostojanstveno sahranjeni.

Ona vjeruje da se tužioci ne trude dovoljno i da su pod prevelikim utjecajem politike, pa zbog toga proces traženja nikada nije završen do kraja.

“Jer naši nisu nestali na nekom velikom području, BiH je malo područje”, kaže Aljonka.

Već godinama ona zapravo traži isto za sebe i druge porodice, vođena željom da pronađe posmrtne ostatke starijeg brata Milenka Milovića.

Njemu se gubi trag od juna 1992. godine na području Mostara.

“Od malih nogu ono što znam – da me štitio, čuvao, nismo se svađali nikada, uvijek me gledao kao malu sestru koju treba da zaštiti, da pazi, da pazi na svaki njen korak – i prilikom odrastanja i sve do rata, sve je to tako stalno bilo”, kroz suze ga je opisala novinarima ranije, tokom snimanja kampanje Detektora “Još tragam za…”.

Potraga za nestalima postala je njena životna misija. Aljonkina priča samo je jedna od priča porodica više od 7.000 nestalih osoba iz BiH, koje imaju pravo da ukopaju svoje najmilije.

Ali njihovo pravo Bosna i Hercegovina nikada nije do kraja shvatala ozbiljno. U nacrtu dokumenta strategije tranzicijske pravde se garantira pravo porodica da dobiju informacije o sudbini njihovih nestalih članova, ali i društva u cjelini da sazna istinu o događajima iz rata kako bi se spriječila revizija prošlosti i negiranje zločina, a počinioci kaznili. BiH taj dokument nikada nije zvanično usvojila.

Osim traženja nestalih, pravo na istinu obuhvata komisije za istinu i pomirenje, te obrazovanje kroz koje se uči o proteklom ratu.

Nestali u ratu: Kao da se država oprostila od svojih ljudi

Komisije za istinu i pomirenje:
Presude kao baza

Javna izvinjenja koja to nisu

Nakon proteklog rata javna izvinjenja nisu bila česta pojava. Tomislav Nikolić se 2013. godine, dok je bio predsjednik Srbije, u jednom intervjuu izvinio za zločine koje je u ime ove države i naroda počinio bilo koji pojedinac iz tog naroda.

“Ja klečim i tražim pomilovanje za Srbiju zbog zločina koji je izvršen u Srebrenici”, kazao je u intervjuu, iako ubistva više od 7.000 muškaraca i dječaka nije nazvao genocidom.

Na 20. godišnjici obilježavanja genocida u Srebrenici bio je tadašnji premijer a sadašnji predsjednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je, u incidentu do kojeg je došlo, bio gađan kamenjem, poslije čega je napustio Potočare. Nakon toga nikada nije priznao genocid i izričito se protivio usvajanju Rezolucije pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija.

U Srebrenici je 2015. bio i Milorad Dodik, predsjednik Republike Srpske, koji je položio vijenac i odao počast bošnjačkim žrtvama u Memorijalnom centru Potočari.

“Istina je da se ovdje desio zločin i žao mi je svih žrtava, ali je činjenica da se dosta politizuje o tim dešavanjima”, rekao je Dodik u Potočarima, a u godinama kasnije postao je jedan od najvećih negatora genocida.

U junu 2016. godine, Bakir Izetbegović, tadašnji predsjedavajući Predsjedništva BiH, posjetio je lokaciju Kazana iznad Sarajeva i odao počast stradalim Srbima. On je tada kazao da se nada da će njegov potez inspirirati i druge bh. zvaničnike na slične postupke.

“To ipak nije moj glavni cilj zašto sam ovdje. Jednostavno sam imao osjećaj i obavezu”, istakao je Izetbegović.

Ministar odbrane BiH Zukan Helez je u maju ove godine odao počast civilima hrvatske nacionalnosti koje su početkom septembra 1993. u Grabovici kod Mostara ubili pripadnici Armije BiH.

Helez je za Detektor rekao kako smatra da za ovakav zločin nema opravdanja.

“U ovom slučaju, između ostalih, ubijeno je dijete od četiri godine i 17 žena, i to nikako nije mogao biti legitimni vojni cilj. Za ovako nešto nema opravdanja. Sve majke ubijene djece širom BiH jednako tuguju za njima, tu nema razlike. Ovaj zločin su počinili neodgovorni pojedinci Armije BiH”, izjavio je Helez.

Pozvao je i ostale dužnosnike da odaju počast svim žrtvama u BiH, bez obzira na nacionalnost.

“Trebamo se izviniti i ograditi od onih koji su ubijali žene i djecu. Neka ovo bude poruka da više nikada ne bude rata i žrtava na našim prostorima”, naveo je Helez.

Ali osim istinskih izvinjenja, porodice žrtava i preživjeli čekaju i druge vidove naknade nematerijalne odštete, poput odluke Komiteta protiv torture UN-a iz 2019. kojom se od BiH traži javno izvinjenje žrtvi seksualnog nasilja, kao i isplata štete u što kraćem roku te sistematsko rješavanje problema reparacije žrtvama na državnom nivou. Ministarstvu za ljudska prava i izbjeglice BiH trebalo je dvije godine da formira radnu grupu za pravljenje plana provedbe ove odluke i proces još uvijek nije okončan.

Obrazovanje u službi podjela

Kako je tekla reforma obrazovanja

Decembar 1997.

Vijeće za provedbu mira iniciralo je potrebu za promjenama u obrazovanju prvi put.

Februar 1998.

Međunarodna zajednica pokrenula je Sarajevsku deklaraciju, koja je otvorila vrata kurikuluma i reviziji udžbenika.

Mart 1998.

Radna grupa za obrazovanje Sarajeva uspostavljena je za razvoj projekata koji podstiču demokratiju i etničku toleranciju.

1999.

Međunarodni pritisak se vršio ka stvaranju centralnog, koordinirajućeg obrazovnog tijela, za visoko obrazovanje i za školski sistem, te je uspostavljena Nacionalna konferencija ministara obrazovanja.

Juli 1999.

Sva ministarstva potpisala su “Sporazum o uklanjanju nepoželjnog materijala iz udžbenika za korištenje u BiH u školskoj godini 1999-2000”.

2000.

Usvojen zakon koji zabranjuje uvoz udžbenika iz drugih zemalja u BiH.

Maj 2000.

Održana konferencija ministara obrazovanja BiH.

2002.

OSCE dobio mandat da koordinira obrazovanje u BiH u ime međunarodne zajednice.

August 2003.

Zajednički osnovni kurikulum usvojen u cijeloj BiH.

2008.

Strategija obrazovanja je prihvaćena.

Buljubašić vjeruje da obrazovanje u BiH trenutno stoji na raskrsnici između toga da bude dio problema ili dio rješenja. Dugogodišnje zanemarivanje reformi obrazovanja koje bi vodile ka unifikaciji i harmonizaciji kurikuluma dovela je do dublje segregacije u obrazovnom sistemu, reflektirajući i produbljujući društvene podjele.

“Ovaj izazov postaje još izraženiji kada se uzme u obzir snažan politički uticaj na obrazovanje, koji je često bio prepreka usklađivanju kurikuluma i promovisanju zajedničkih vrijednosti”, dodaje on.

Razviti i provesti kurikulume koji uključuju sveobuhvatno i objektivno proučavanje nedavnih sukoba u BiH, kako bi se promovirala istina i razumijevanje među mladima, jedna je od Buljubašićevih preporuka.

“Edukacijska reforma u BiH trebala bi više raditi na uklanjanju nacionalističke ideologije i retorike iz kurikuluma i udžbenika te nastojati uključiti multidimenzionalnu perspektivu mirovnog obrazovanja u različitim nivoima obrazovanja u zemlji”, navodi on.

Buljubašić smatra da je potrebno revidirati školske udžbenike kako bi se osiguralo da objektivno prikazuju događaje iz nedavne historije, izbjegavajući jednostrane stavove koji mogu poticati podjele ili etnonacionalističke tendencije, kao i razviti obrazovne programe koji promoviraju međuetničko razumijevanje, toleranciju i dijalog, kao dio šire strategije za izgradnju mira i pomirenja.

Također smatra da je potrebno organizirati programe obuke za nastavnike koji će im omogućiti da adekvatno predaju o teškim temama, poput sukoba i tranzicijske pravde, na način koji je osjetljiv na kulturološke i etničke razlike među učenicima. Naglašava se značaj pedagogije i “odgoja” u razvoju pojedinca i društva, te potreba za fokusom na holistički pristup obrazovanju.

S obzirom da nastavnici rijetko dobijaju odgovarajuću obuku za poučavanje osjetljivih tema kao što su ratni zločini i ljudska prava, što može dovesti do neodgovarajućeg ili neosjetljivog pristupa tim temama u nastavi, potrebno ih je dodatno obučavati.

Otvaranje prostora za uvođenje multiperspektivnosti u nastavu koja će počivati na činjenicama, u ovom slučaju sudski utvrđenim, prema Forić Plasto je neophodno za budućnost novih generacija u BiH.

“Suočavanje s vlastitom prošlošću, imenovanje zločinaca odgovornih za počinjene zločine i izbjegavanje generalizacija, koje su česte u pristupu izučavanja ovih tema, jesu neophodni koraci ukoliko se želi postići bilo kakav korak ka pomirenju i stabilnosti u BiH”, kaže ona.

Zadro smatra da je najbolje govoriti o istini.

“Jedino istina u povijesti može donijeti nekakvu poruku za budućnost. Trebalo bi da se prvo piše povijest ispravno i uči djecu ispravno. Ako se to bude dešavalo, onda imamo neke nade za sutra, a ako ne bude, onda ćemo samo klicu mržnje postavljati za buduće generacije koje dolaze”, kaže on.

Impressum