Detektor logo Light

Više od deset miliona za spomenike u deceniji izgubljenoj za memorijalizaciju i reparacije

U protekle četiri godine, iz lokalnih budžeta izdvojeno je više od pet i po miliona maraka za izgradnju i održavanje spomenika civilnim i vojnim žrtvama rata, pa je ukupan iznos potrošen za memorijalizaciju premašio deset miliona u posljednjoj deceniji, pokazuju podaci koje je prikupio Detektor. Ali koliko je ovaj i drugi budžetski novac istinski pomogao stvaranju sistemskog pristupa procesima tranzicijske pravde – memorijalizaciji i reparacijama – i osiguravanju potpunog okvira okrenutog žrtvama i njihovim porodicama?


Piše: Emina Dizdarević Tahmiščija

Irmela Šabanović imala je pet godina kada je sredinom rata posljednji put vidjela svog oca Fuada Malića. Prve uspomene koje je kao dijete napravila bile su i jedine koje će imati na njega.

Posebno na dječiju suknjicu koja se zvala lambada – njegov poklon za rođendan.

“Bila je bijela s crnim tufnicama. To je bila jedina uspomena na njega”, kaže Irmela dok se prisjeća posljednjeg susreta s ocem 1993. godine, kada je s majkom napustila Srebrenicu.

“On se vratio po tu suknjicu i donio meni. To je naš zadnji susret i rastanak bio. U autobusu sam bukvalno preplakala cijeli taj put”, kroz suze se prisjeća Irmela.

Još uvijek pažljivo čuva pisma koja joj je otac slao dok je bila u izbjeglištvu u Sloveniji.

Danas je u godinama koje je on imao kada je u julu 1995. ubijen u zemljoradničkoj zadruzi u Kravici, nadomak Bratunca. Teško joj pada što više ne može ući u krug zadruge da položi cvijeće i prouči Fatihu.

“Jer ipak, tu je duša izdahnula”, kaže ona.

Prvi put je ušla u hangar Kravice 2013. godine, na mjesto gdje je njen otac posljednji put viđen živ. Njegove posmrtne ostatke je pronašla na dvije lokacije kod Zvornika. Ove masovne grobnice još uvijek nisu obilježene zvaničnim spomenicima ili natpisima.

Godinama su na mjestu ubistava u Kravici jedino obilježje bile rupe od metaka na zidu jer lokalne vlasti nisu dozvoljavale niti pravile spomenik ubijenima. Onda su 2022. godine, umjesto u spomenik, novac uložili u renoviranje hale, čija svijetla i nova fasada ne odaje utisak da su tu strijeljane stotine ljudi.

Bratunac je potrošio više od 190.000 maraka za ove radove. Prema podacima koje je prikupio Detektor, ova općina nije u protekle četiri godine izdvajala novac za spomenike žrtvama genocida ili obilježavanje masovnih grobnica.

Od početka 2020. godine lokalne vlasti u Bosni i Hercegovini izdvojile su preko pet i po miliona maraka za izgradnju spomenika gotovo isključivo samo većinskom narodu u svojoj općini. Time je zbir potrošenog novca za izgradnju i održavanje spomenika prerastao deset miliona maraka u posljednjih deset godina.

Ali koliko je taj novac zaista doprinio procesima tranzicijske pravde, posebno jednom od stubova ovog procesa – memorijalizaciji?

Milioni za spomenike
koji ne doprinose pomirenju

“Do sada su se izmijenila četiri gradonačelnika i četiri predsjednika Skupštine i niko od njih nije imao u sebi dovoljno ljudskosti da napravi historijski iskorak i odobri izgradnju prvog spomenika za civilne žrtve rata u Prijedoru”.

Fikret Bačić

Spomenici u službi
pomirenja ili podjela

Spomenik u Srebrenici. Foto: Detektor

Reparacije i osjećaj pravde
za pretrpljena iskustva

Strategija tranzicijske pravde
–niti usvojena, niti provedena

Nacrt državne strategije za tranzicijsku pravdu trebao je da pruži sveobuhvatnu platformu za utvrđivanje istine i pravde, ali i da osigura efikasan institucionalni pristup obeštećenjima i drugim oblicima podrške. 

Skoro tri decenije od završetka rata, dokument nikada nije usvojen. U tekstu koji je prije deceniju izradila grupa stručnjaka jasno se definiraju mehanizmi za utvrđivanje činjenica i istine o ratnim događajima. Danas o dokumentu govore još samo udruženja žrtava.

Eli Tauber, jedan od članova grupe, ranije je za Detektor rekao da ima dojam da je dokument izrađen samo da se pokaže da BiH ima namjeru da nešto uradi, ali da na kraju nije urađeno ništa.

“Mislim da i nije bio cilj da se nešto uradi, mogu da kažem slobodno poslije ovoliko godina. Svi koji smo učestvovali u tom timu mislili smo da radimo najbolje stvari za svoju državu. Međutim, neko je mislio da treba samo da pokažemo da mi kao nešto radimo, ali ne i da se to desi”, rekao je Tauber.

Reparacija je jedna od ključnih stvari kojima se bavi dokument. Nacrt trenutni sistem obeštećenja žrtava smatra “neodrživim i diskriminatorskim”, te predlaže usvajanje novog, koherentnog državnog sistema obeštećenja, kao i sistema podataka o svim korisnicima kojim bi koordiniralo Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH, ali uz poštivanje nadležnosti entiteta.

Prema ovoj strategiji, države imaju obavezu da osiguraju programe reparacija zbog kršenja prava u prošlosti. Programi reparacija podrazumijevaju materijalne i nematerijalne metode, koje imaju individualni i kolektivni efekat, a putem kojih se na direktan i indirektan način doprinosi vraćanju dostojanstva žrtvama, vrši priznanje i prihvatanje stradanja, prevazilaze efekti kršenja prava, deviktimizacija, te poboljšava socioekonomski položaj žrtava, a sve s ciljem njihove resocijalizacije.

Zbog odbijenih zahtjeva
za naknadu štete moraju
platiti sudske troškove

Više od polovine logoraša čiji su tužbeni zahtjevi za naknadu nematerijalne štete za vrijeme provedeno u zatočenju odbijeni, dobilo je rješenja kojima im se nalaže da plate troškove sudskog postupka, sudske takse i pravobranilaštva, a ti su troškovi mogli biti 1.000 maraka, ali i sve do 12.500 maraka. Pojedini su naslijedili te troškove od članova porodice koji su u međuvremenu preminuli, a ukoliko nisu u mogućnosti da plate, prijeti im oduzimanje imovine.

Rahmija Hodžić je u nekoliko logora proveo ukupno 250 dana, a nakon razmjene je isto toliko vremena proveo na liječenju u Kliničkom centru u Sarajevu.

“Nisam mogao hodati, imao sam probleme s kičmom i kukovima. Operisao sam srce, imam četiri bajpasa i jedan stent”, kaže Hodžić, koji je 2007. godine na Osnovnom sudu u Banjoj Luci tužio Republiku Srpsku za naknadu nematerijalne štete zbog neosnovanog lišenja slobode i zatočenja te pretrpljenih tortura u logorima.

Njegov zahtjev za naknadu štete je odbijen zbog zastare, a 10. decembra 2021. godine je, preko Kantonalnog suda u Sarajevu, dobio rješenje o izvršenju namirenja troškova Pravobranilaštva Republike Srpske prema kojem je dužan platiti 4.375 maraka i još 200 maraka zatezne kamate.

“Osjećam se povrijeđeno. Ne mogu još sebi doći u kakvom sam sistemu radio 40 godina. Šta je na kraju satisfakcija? Da platim Republici Srpskoj zato što su nas tukli, maltretirali i zatvarali u logore?”, kaže Hodžić i dodaje da će na ovo rješenje njegov advokat uložiti žalbu.

Prema podacima Saveza logoraša BiH iz 2022. godine, više od 30.000 logoraša podnijelo je tužbe za naknadu nematerijalne štete zbog neosnovanog hapšenja i zatočenja, te pretrpljenih tortura u logorima od 1992. do 1995. godine.

Nepostojanje državnog zakona o žrtvama torture i efikasnih mehanizama za utvrđivanje činjenica i istine o događajima u ratu otežavaju njihova nastojanja za reparacijama.

Jedna država –
različita prava za žrtve torture

BiH nikada nije ujednačila zakone o pravima žrtava rata koji postoje na entitetskom odnosno kantonalnom nivou niti kvalitete usluga koje oni pružaju. Prije skoro deceniju i po, žrtve su uz pomoć javnosti tražile zakon o žrtvama torture na državnom nivou ali je on sve do sada ostao samo nacrt koji osporavaju iz Republike Srpske, koja ima vlastiti zakon.

Nepostojanje državnog zakona znači da ne postoji ni zvanična procjena broja logora koji su tokom rata postojali u BiH, kao ni broj žrtava torture. U Savezu logoraša BiH smatraju da je bilo 657 logora i oko 200.000 zatočenika, a na osnovu procjena tri udruženja ratnih žrtava.

Zakonom o žrtvama torture bi bivšim logorašima i žrtvama torture bio obezbijeđen osnovni paket prava, odnosno zdravstvena, socijalna i radna prava koja su garantirana međunarodnim konvencijama, a odnose se na materijalne i nematerijalne reparacije.

Ali bez sistemskog pristupa, a zbog diskriminatorske prakse, neujednačenog pristupa pravu i nepostojanja političke spremnosti, žrtve se suočavaju s poteškoćama da ostvare svoja prava.

BiH ne ispunjava
međunarodne preporuke

Impressum